Het zwarte binnenland - Reisverslag uit Kokstad, Zuid-Afrika van nedereindjes - WaarBenJij.nu Het zwarte binnenland - Reisverslag uit Kokstad, Zuid-Afrika van nedereindjes - WaarBenJij.nu

Het zwarte binnenland

Door: Erik

19 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Kokstad

Vannacht heerlijk geslapen in ons luxe onderkomen! Om half 9 opgestaan en klaar gemaakt voor het ontbijt. We waren met zijn vijven de enige gasten in het restaurant. Er was een gigantisch buffet met warme en koude gerechten. Je kon het niet verzinnen of het was er. Om elf uur hebben we uitgecheckt en zijn Lisette en de jongens nog even het winkelcentrum ingegaan. Na een kwartier heb ik ze daar met de bus opgepikt. Wij weer op weg richting Margate. Veel wegwerkzaamheden over vele tientallen kilometers, met maar af en toe een benzinestation. Dus aan het begin van de middag de tank maar weer even laten vullen. De eerste grote plaats in niemandsland was Butterworth. Heel veel donkere bedrijvigheid op straat. Dit gold ook voor Dutywa. Daarna kwamen we halverwege de middag door Mthatha, ook erg donker. Vervolgens door Qumbu, Mount Frere en Mount Ayliff. Ook allemaal erg donkere plaatsen, zonder plekken waar we konden overnachten. Wel kwamen we nog een Steer tegen bij een benzinestation in Qumbu,waar we allemaal nog even een hamburger hebben gegeten. Daarna werd het snel donker. We kwamen bij Kokstad. Hier was het ene na het andere hotel fulltime booked. Ook de vele guesthouses waren allemaal vol. Uiteindelijk hebben we nu een slaapplaats gevonden, net buiten Koksdorp. The Old Orchard Guesthouses. Niek heeft een huisje voor zich alleen, Stan en Chiel slapen op een kamer en ik heb samen met Lisette een kamer. Het is hier redelijk koud, maar we hebben allemaal een elektrische deken. Morgen nog ongeveer 130 km en dan zijn we in Margate. Als het morgen licht is kunnen we op ons gemak bekijken waar we beland zijn. Langs de weg hierheen kwamen we ook nog langs een groot gevangenis terrein.